Jeg har hjulpet CoWorx med markedsføring siden august 2016. Det har vært en utrolig lærerik reise. Dette var et av byens første gründerhus og ingen visste helt sikkert hvor mange gründere som ville finne veien hit og betale for medlemsskap. Da jeg startet (som student) fikk jeg beskjed om at vi ikke hadde midler til annonsering. Hvordan skulle jeg få merkevaren kjent uten en eneste krone i markedsføringsbudsjett? Heldigvis for meg er CoWorx en spennende bedrift, der det skjer mye gøy.

For å trekke frem det viktigste som har hjulpet CoWorx å bli kjent, vil jeg si; innhold. Innholdsmarkedsføring handler om å kontinuerlig skape engasjerende innhold som skaper positive reaksjoner og gode følelser over tid. Ja, det kan være tidkrevende. Men det virker. CoWorx har blitt et viktig møtepunkt for mange mennesker, der vi samhandler, samarbeider og rådgiver hverandre. Vi er gründere, selvstendig næringsdrivende og frilansere. Til og med voksende bedrifter som ansetter flere. Dette skaper mye innhold, som igjen gir positive ringvirkninger når historier deles.

Vår viktigste kanal har uten tvil vært Facebook. Og vi har ikke betalt for å fremme et eneste innlegg (!) Oppdateringer som engasjerer folk blir delt videre. Dette kombinert med flere forbindelser i næringsliv, riktige sponsorer og samarbeid med spennende aktører gir oss selvfølgelig litt drahjelp på sosiale medier. Vi kan tagge navn og bedrifter på en hensiktsmessig måte, dele bilder av spennende arrangementer og presentere våre kjære medlemmer fra tid til annen, noe som skaper interesse blant følgere. For hvem er egentlig disse gründerne som trives så godt i Markens 8?

Jeg vil påstå at CoWorx har gjort seg bemerket her på Sørlandet. Vi har fått mye redaksjonell omtale, landet flere viktige samarbeidsavtaler og gjort mye bra for gründere. Dette blir også spredd via Word-of -mouth, som (ved positiv omtale vel og merke) er en knallbra måte å få spredd merkevaren sin på.

Det er mange tips jeg kunne gitt deg som gründer når det gjelder å promotere din bedrift på en rimelig måte.  Jeg vil trekke frem video som et medium du bør satse på. Video vokser spesielt i sosiale medier. Tør du by litt på deg selv og få noen til å filme deg? Tenk lavterskel og lag en video der du prater om bedriften din. Snakk om dine daglige utfordinger, og gi tips og råd. Du kan holde deg til 15 sekunders klipp i sosiale medier, som en smakebit, for så å promotere lengere videoer på nettsiden din? Et godt råd jeg vil gi deg her, er å laste opp originale videoer fordi det er hva de ulike plattformene ønsker. Dette gir deg ekstra god spredning. Ikke del en videolink eller youtube video. Og husk å tekste! Med det ønsker jeg deg lykke til med den digitale markedsføringen!

-Jeanette-

Legg igjen en kommentar